Horribile dictu

Horribile dictu

VW botrány margójára

2015. október 21. - MörtenHarket

Nemrég kipattant a VW botrány. Ezek a rafinált németek manipulálták a mérési eredményeket. Beépítettek egy chip-et a kocsikba, ami érzékelte, hogy mikor vizsgálják az autót és ekkor beavatkozott, hogy a motor szép értékeket produkáljon a teszt alatt.

Ez persze nyílt titok volt mindig is. Évek óta olvasgatok autós írásokat a neten és ilyeneket írnak, hogy: "tudjuk, hogy a katalógus adatok csak tájékoztató jellegűek", meg hogy "a gyári fogyasztási adatok köszönő viszonyban sincsenek a valósággal". Szóval ez azért nem akkora meglepetés.

Ennek kapcsán utána olvasgattam egy-két dolognak. Most tudtam meg például, hogy a dízel autók csak Európában terjedtek el jelentős mértékben. Mivel én itt élek, nekem globálisnak tűnt ez a folyamat, de kiderült, hogy nem az. Az EU valami nemzetközi megállapodás alapján mozdította el autógyárait abba az irányba, hogy a dízel üzemű motorokat kezdjék el fejleszteni.

Ezzel a megállapodással csak az volt a baj, hogy pont arra nem volt jó, amire köttetett. Merthogy a dízel autókról kiderült, hogy ugyan pár mérőszámban valóban jó adatokat produkálnak, másokban meg rosszakat. Például nitrogén-dioxidot és kormot is okádnak ki magukból. Meg persze az sem használ, ha jóval károsabb a valós kibocsátás, mint amit laborban mérnek.

Ezzel szemben más tájakon a hybrid és tisztán elektromos autók felé mentek el a fejlesztések. Ami sokkal jobb választásnak tűnik ugye, mivel az elektromos autók nem pöfögnek ki káros anyagokat. Legalábbis ott helyben nem. De az áramot azért meg kell termelni, az meg általában erőművekben történik. Azok meg azért általában szennyeznek. 

És van némi veszteség is, míg az elektromos energia eljut a felhasználási helyre. Azt is meg kell termelni.

Erre mondjuk sosem láttam egyetlen számítást sem, hogy valaki is utána nézett volna annak, hogy egy "átlagos" hybrid kocsi egy "átlagos" felhasználás során mennyi káros anyagot is bocsát ki. Mármint, amíg megérkezik és felhasználódik az áram.

Nem tudom, mennyivel sikerült csökkenteni ezen intézkedések során, illetve a dízel és elektromos üzemű autók elterjedésével a káros anyag kibocsátásokat világszerte. Gondolom semennyivel, sőt...

Őszintén nem tudom, hogy tényleg van-e ennek bármi értelme, vagy a lobbi szelek éppen erre fújtak.

A globális problémákkal pont az a baj, hogy globálisak. Vagyis senki sem érzi úgy, hogy az ő felelőssége lenne, senki sem akar emiatt "versenyhátrányt" elszenvedni, de közben mindenkire hatással van és mindenkire tartozik.

De hát mit lehet várni egy olyan világtól, ahol a felelősség (és a kockázat) elhárítása természetes (mi több, kívánatos), míg a haszon megszerzése mindenek felett való? Ha beledöglünk, akkor is :)

A bejegyzés trackback címe:

https://horribile-dictu.blog.hu/api/trackback/id/tr718010821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása